چهارشنبه ۱۷ اسفند ۰۱

اهداف يادگيري دانش آموزان

۷ بازديد

 

اهداف يادگيري دانش آموزان

 

طرح درس نقشه راه مربي است كه دانش آموزان بايد بياموزند و چگونه در طول كلاس به طور مثر انجام مي شود. قبل از برنامه ريزي براي درس خود ، ابتدا بايد اهداف يادگيري را براي جلسه كلاس مشخص كنيد. سپس ، مي توانيد فعاليتهاي يادگيري مناسب را طراحي كرده و استراتژي هايي را براي به دست آوردن بازخورد در مورد يادگيري دانش آموزان ايجاد كنيد. يك برنامه درسي موفق به اين سه جزء كليدي مي پردازد و ادغام مي كند:

 

راهكارهاي بررسي درك دانش آموزان

تعيين اهداف مشخص براي يادگيري دانش آموزان به شما كمك مي كند تا انواع فعاليت هاي آموزشي و يادگيري را كه در كلاس استفاده مي كنيد تعيين كنيد ، در حالي كه اين فعاليت ها نحوه بررسي اينكه آيا اهداف يادگيري محقق شده است يا خير را مشخص مي كند

 

مراحل تهيه برنامه درس

در زير شش مرحله براي راهنمايي شما در هنگام ايجاد اولين برنامه درس وجود دارد. هر مرحله با مجموعه اي از سوالات همراه است كه به منظور تامل و كمك به شما در طراحي فعاليتهاي آموزشي و يادگيري كمك مي كند.

 

(1) اهداف يادگيري را مشخص كنيد

اولين قدم اين است كه تعيين كنيد مي خواهيد دانش آموزان در پايان كلاس چه چيزي ياد بگيرند و بتوانند انجام دهند. براي تعيين اهداف خود براي يادگيري دانش آموزان ، به سوالات زير پاسخ دهيد:

 

موضوع درس چيست؟

مي خواهم دانش آموزان چه چيزي ياد بگيرند؟

من مي خواهم آنها چه چيزي را درك كنند و بتوانند در پايان كلاس انجام دهند؟

مي خواهم چه چيزي از اين درس خاص بگيرند؟

هنگامي كه اهداف آموزشي را براي جلسه كلاس بيان كرديد ، آنها را از نظر اهميت رتبه بندي كنيد. اين مرحله شما را براي مديريت زمان كلاس و انجام مهمترين اهداف يادگيري در صورت فشار بر زمان آماده مي كند. سوالات زير را در نظر بگيريد:

 

مهمترين مفاهيم ، ايده ها يا مهارتهايي كه مي خواهم دانش آموزان بتوانند آنها را درك كرده و به كار گيرند ، كدامند؟

چرا آنها مهم هستند؟

اگر وقتم تمام شود ، كدام يك را نمي توان حذف كرد؟

و برعكس ، در صورت فشردن زمان ، كداميك را مي توانم رد كنم؟

 

(2) مقدمه را توسعه دهيد

اكنون كه اهداف يادگيري خود را به ترتيب اهميت آنها تعيين كرده ايد ، فعاليتهاي خاصي را كه براي يادگيري دانش آموزان از آنها استفاده مي كنيد طراحي كنيد. از آنجا كه تعداد زيادي دانش آموز با تجربيات مختلف تحصيلي و شخصي خواهيد داشت ، ممكن است آنها قبلاً با موضوع آشنا باشند. به همين دليل است كه براي سنجش دانش دانش آموزان از موضوع يا احتمالاً تصورات از پيش تعيين شده آنها در مورد آن ، مي توانيد با پرسش يا فعاليتي شروع كنيد. به عنوان مثال ، مي توانيد يك نظرسنجي ساده انجام دهيد: "چند نفر از شما نام X را شنيده ايد؟ اگر داريد دست خود را بالا ببريد. ”همچنين مي توانيد با ارسال يك نظرسنجي الكترونيكي به دانش آموزان يا درخواست از آنها براي نوشتن نظر روي كارت هاي فهرست ، اطلاعات پيشين از دانش آموزان را قبل از كلاس جمع آوري كنيد. اين اطلاعات اضافي مي تواند به شكل دهي مقدمه ، فعاليت هاي يادگيري و غيره شما كمك كند. هنگامي كه ايده اي از آشنايي دانش آموزان با موضوع داريد ، همچنين احساس مي كنيد كه بر چه چيزي تمركز كنيد.

 

براي ايجاد علاقه و تشويق تفكر ، مقدمه اي خلاقانه در مورد موضوع ايجاد كنيد. شما مي توانيد از روشهاي مختلفي براي جذب دانش آموزان استفاده كنيد (به عنوان مثال ، حكايت شخصي ، رويداد تاريخي ، معضل تامل برانگيز ، مثال در دنياي واقعي ، كليپ ويديويي كوتاه ، كاربرد عملي ، پرسش سال ، و غيره). هنگام برنامه ريزي معرفي خود به سوالات زير توجه كنيد:

 

چگونه مي توانم بررسي كنم كه آيا دانش آموزان چيزي درباره اين موضوع مي دانند يا تصورات پيش بيني شده اي در مورد آن دارند؟

برخي از ايده هاي رايج (يا احتمالاً تصورات غلط) در مورد اين موضوع چيست كه دانش آموزان ممكن است با آنها آشنا باشند يا از آنها حمايت كنند؟

 

(3) برنامه ريزي فعاليتهاي يادگيري خاص (قسمت اصلي درس)

 

چندين روش مختلف براي توضيح مطالب (مثالهاي واقعي ، قياس ها ، تصاوير بصري و غيره) براي جلب توجه بيشتر دانش آموزان و جذب سبكهاي مختلف يادگيري آماده كنيد. همانطور كه براي مثالها و فعاليتهاي خود برنامه ريزي مي كنيد ، برآورد كنيد كه براي هر كدام چقدر زمان صرف خواهيد كرد. به موقع براي توضيح يا بحث گسترده آماده شويد ، اما همچنين آماده باشيد تا به سرعت به برنامه ها يا مشكلات مختلف برويد و استراتژي هايي را مشخص كنيد كه درك آنها را بررسي مي كند. اين سوالات به شما كمك مي كند تا فعاليتهاي آموزشي مورد استفاده خود را طراحي كنيد:

 

براي توضيح موضوع چكار كنم؟

چه كار كنم تا موضوع را به شكل ديگري نشان دهم؟

چگونه مي توانم دانش آموزان را درگير موضوع كنم؟

برخي از مثالها ، قياسها يا موقعيتهاي مرتبط با زندگي واقعي چيست كه مي تواند به دانش آموزان در درك موضوع كمك كند؟

دانش آموزان براي درك بهتر موضوع بايد چه كار كنند؟

 

(4) براي بررسي درك برنامه ريزي كنيد

اكنون كه موضوع را توضيح داده ايد و آن را با مثال هاي مختلف نشان داده ايد ، بايد درك دانش آموزان را بررسي كنيد - چگونه متوجه خواهيد شد كه دانش آموزان در حال يادگيري هستند؟ به سوالات خاصي فكر كنيد كه مي توانيد از دانش آموزان بپرسيد تا درك آنها را بررسي كنيد ، آنها را بنويسيد و سپس آنها را به گونه اي بيان كنيد كه آمادگي پرسيدن سوالات به روشهاي مختلف را دارند. سعي كنيد پاسخ سوالات خود را پيش بيني كنيد. تصميم بگيريد كه آيا مي خواهيد دانش آموزان شفاهي يا كتبي پاسخ دهند. شما مي توانيد استراتژي هاي گسترش تفكر دانشجويي ، را براي كمك به شما در ايجاد ايده ها و همچنين اين سوالات را از خود بپرسيد:

 

چه سوالاتي را بايد از دانش آموزان بخواهم تا درك كنند؟

چه چيزي از دانش آموزان خواهم داشت تا نشان دهند كه آنها پيروي مي كنند؟

با بازگشت به ليست اهداف آموزشي خود ، چه فعاليتي مي توانم از دانش آموزان داشته باشم تا بررسي كنم كه آيا هر يك از اين اهداف انجام شده است؟

 

يك استراتژي مهم كه به شما در مديريت زمان نيز كمك مي كند ، پيش بيني سوالات دانش آموزان است. هنگام برنامه ريزي درسي ، تصميم بگيريد كه چه نوع سوالاتي هايي براي بحث مفيد خواهد بود و چه س questionsالاتي ممكن است باعث دور شدن از كلاس شود. به تعادل بين پوشش محتوا (تحقق اهداف يادگيري خود) و اطمينان از درك دانش آموزان بينديشيد و تصميم بگيريد.

 

(5) نتيجه گيري و پيش نمايش را تهيه كنيد

با جمع بندي نكات اصلي درس ، مطالب مورد بحث در كلاس را مرور كنيد. شما مي توانيد اين كار را به روشهاي مختلفي انجام دهيد: مي توانيد نكات اصلي را خودتان بيان كنيد ("امروز در مورد آن صحبت كرديم ...") ، مي توانيد از يك دانش آموز بخواهيد تا در خلاصه نويسي به شما كمك كند ، يا حتي مي توانيد از همه دانش آموزان بخواهيد كه روي يك مقاله بنويسند. يك كاغذ كه به نظر آنها نكات اصلي درس بود. شما مي توانيد پاسخ دانش آموزان را براي سنجش درك آنها از موضوع مرور كرده و سپس هر چيزي كه مبهم است را در كلاس زير توضيح دهيد. پايان درس نه تنها با جمع بندي نكات اصلي ، بلكه با پيش نمايش درس بعدي. موضوع چگونه با موضوع آينده ارتباط دارد؟ اين پيش نمايش علاقه دانش آموزان را برانگيخته و به آنها كمك مي كند تا ايده هاي مختلف را در يك زمينه بزرگتر متصل كنند.

 

(6) يك جدول زماني واقع بينانه ايجاد كنيد

GSI ها مي دانند كه به آساني مي توان زمان را به پايان رساند و تمام نكات بسياري را كه براي پوشش آنها برنامه ريزي كرده بودند ، پوشش نداد. ليستي از ده هدف يادگيري واقعي نيست ، بنابراين ليست خود را به دو يا سه مفهوم ، ايده يا مهارت اصلي كه مي خواهيد دانش آموزان ياد بگيرند ، محدود كنيد. مربيان همچنين موافقند كه اغلب بايد برنامه درس خود را در طول كلاس بسته به نياز دانش آموزان تنظيم كنند. ليست اهداف يادگيري اولويت بندي شده به شما كمك مي كند تا در محل تصميم گيري كرده و برنامه درس خود را در صورت نياز تنظيم كنيد. داشتن نمونه هاي اضافي يا فعاليت هاي جايگزين نيز به شما امكان مي دهد انعطاف پذير باشيد. يك جدول زماني واقع بينانه انعطاف پذيري و آمادگي شما را براي سازگاري با محيط خاص كلاس نشان مي دهد. در اينجا چند استراتژي براي ايجاد يك جدول زماني واقعي وجود دارد:

 

برآورد كنيد كه هر يك از فعاليتها چقدر زمان مي برد ، سپس براي هر كدام زمان اضافي برنامه ريزي كنيد

وقتي برنامه درس خود را آماده مي كنيد ، در كنار هر فعاليت نشان دهيد كه چقدر زمان انتظار داريد طول بكشد

چند دقيقه در پايان كلاس براي پاسخ به سوالات باقي مانده و جمع بندي نكات كليدي برنامه ريزي كنيد

در صورت باقي ماندن زمان ، يك فعاليت اضافي سوالاتي بحث كنيد

انعطاف پذير باشيد - آماده باشيد تا برنامه درس خود را با نيازهاي دانش آموزان تنظيم كنيد و بر آنچه كه به نظر مي رسد سودمندتر است تمركز كنيد تا به برنامه اصلي خود پايبند نباشيد

ارائه طرح درس

آگاه ساختن دانش آموزان از آنچه مي خواهند ياد بگيرند و در كلاس انجام دهند به آنها كمك مي كند تا بيشتر درگير شوند و در مسير خود قرار گيرند. شما مي توانيد طرح درس خود را با نوشتن يك دستور كار مختصر روي صفحه يا گفتن صريح به دانش آموزان در درس يادگيري و انجام آنها در كلاس بيان كنيد. مي توانيد اهداف يادگيري كلاس را روي تخته يا جزوه تشريح كنيد. ارائه يك سازماندهي معني دار از زمان كلاس مي تواند به دانش آموزان كمك كند تا نه تنها بهتر به خاطر بياورند ، بلكه مطالب شما را نيز دنبال كرده و منطق فعاليتهاي درون كلاس را درك كنند. داشتن يك دستور كار به وضوح قابل مشاهده (به عنوان مثال ، روي صفحه) نيز به شما و دانش آموزان كمك مي كند تا در مسير خود قرار بگيريد.

 

تأمل در برنامه درس خود

ممكن است يك برنامه درسي به دليل تعدادي از شرايط غير ضروري آنطور كه انتظار داشتيد كار نكند. نبايد نااميد شويد - حتي براي باتجربه ترين معلمان نيز اتفاق مي افتد! پس از هر كلاس چند دقيقه وقت بگذاريد تا در مورد آنچه خوب و چرا كار كرد و آنچه مي توانستيد متفاوت انجام دهيد فكر كنيد. شناسايي سازماندهي موفق و كمتر موفق زمان و فعاليت هاي كلاس ، سازگاري با شرايط احتمالي كلاس را آسان تر مي كند. براي بازخورد بيشتر در مورد برنامه ريزي و مديريت زمان كلاس ، مي توانيد از منابع زير استفاده كنيد: بازخورد دانش آموزان ، مشاهده همتايان ، مشاهده نوار ويدئويي از تدريس خود و مشورت با يكي از كاركنان در CRLT (همچنين به بهبود آموزش خود مراجعه كنيد: به دست آوردن بازخورد.

نتيجه

براي اينكه موثر باشد ، برنامه درس نبايد يك سند جامع باشد كه تك تك سناريوهاي ممكن كلاس درس را توصيف كند. همچنين نبايد پاسخ يا سوال تك تك دانش آموزان را پيش بيني كند. در عوض ، بايد كلي از اهداف تدريس شما ، يعني اهداف يادگيري را به شما ارائه دهد

منبع مطلب: https://cutt.ly/3RTVPQh

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.